Door op 18 maart 2014

Campagneslinger West-Brabant

Made, Zevenbergen, Breda, Steenbergen, Roosendaal, Etten Leur. Dat was de route van de zogenaamde Campagne Slinger door West Brabant, waaraan Wouter, Heino en Hans afgelopen zaterdag deelnamen. Lokale politieke thema’s, zeker, maar toch steeds tegen de achtergrond van de landelijke politiek.

Vaak kwam de zorg aan bod en de nieuwe rol van de gemeentes daarin. Vaker de bezuinigingen. Of het nu ging om de uitstel van stadsvernieuwingsprojecten, het schrappen van een veiliger rondweg of het temporiseren van de aanleg van nieuwe toeristische infrastructuur.De ontvangst van de campagnevoerders was over het algemeen welwillend. Het uitdelen van een roos en een brochure aan voorbijgangers in de straat of het aanbellen aan de voordeur en de oproep te gaan stemmen – en in dat geval dan toch liefst PvdA – het werd door de meesten wel gewaardeerd. Natuurlijk kwamen we PVV sympathisanten tegen, die zich overigens niet altijd bewust waren dat de PVV in veel gemeenten niet meedoet aan de verkiezingen, en natuurlijk riep de PvdA hier en daar negatieve emoties op – ‘Die Samson, die heeft zich toch verkocht aan Rutte’ – maar vrolijke energieke PvdA’ers in de straat of aan de deur, dat lokte toch meer positieve dan negatieve reacties uit.

Zeer gepolitiseerd was de situatie in Steenbergen, waar na een conflict de Groen Links burgemeester met ziekteverlof was gestuurd. Het draaide allemaal, zo begrepen wij, om vastgeroeste politieke mores en ondoorzichtige belangenverstrengeling. De PvdA steunde de burgemeester en de vernieuwing die deze wilde doorvoeren, maar het CDA en een aantal lokale partijen wilden het allemaal het liefst bij het oude houden. Een raadsdebat had vorige week bijna tot knokken geleid. Inmiddels was de gemiddelde inwoner van Steenbergen het gesteggel en gekonkel beu en de canvas actie van de PvdA leidde in de straten leidde dan ook tot nogal wat bijval voor de keuze van de PvdA om de burgemeester vol te ondersteunen.

Al met al een lange dag met veel kiezerscontact. Nuttig om de stemming te peilen. Leuk ook om tussen partijgenoten –in fel rood gestoken– concreet te werken aan de zichtbaarheid van de PvdA. En inderdaad, de ons in het vooruitzicht gestelde Brabantse worstenbroodjes waren niet te versmaden. Een aanrader dus voor iedereen die meer wil begrijpen van wat er achter de voordeuren in Nederland leeft. Nu op naar de Europese campagne!

Waar ben je naar op zoek?