Door op 16 november 2016

Rode Salon 5/2016

Beste leden en geïnteresseerden,

Deze korte nieuwsbrief is met name bedoeld om een aantal bijeenkomsten definitief aan te kondigen, en bevat een artikel van bestuurslid Lara Wolters over de Detacheringsrichtlijn, waar de Rode Stamtafel van morgen, woensdag 16 november aan geweid zal zijn.

Ondertussen is er uit de vorige afdelingsvergadering een aantal prioriteiten naar voren gekomen voor moties die het bestuur aan het uitwerken is. Verwacht daarover binnenkort nog uitgebreider bericht.

Tenslotte, een oproep. Tijdens de lijsttrekkersverkiezing die zich tussen 7 november en 8 december afspeelt zet de PvdA vol in op ledenwerving. Tot en met 5 december kunnen mensen lid worden om nog mee te kunnen stemmen. Gedurende deze periode worden nieuwe leden binnen 24 uur aangemeld.

We moedigen u dan ook van harte aan om mensen die wellicht geen lid zijn maar het van belang achten wie straks bij de PvdA de kar gaat trekken, aan te sporen om alsnog lid te worden. De afdeling ontvangt bovendien 25 euro per lid dat in deze periode wordt geworven. Mocht u dus zo iemand zijn of kennen: laat het ons weten en wij regelen de rest.

Tenslotte, een hart onder de riem na de verkiezingen in de VS. Laten we ons zoals Elisabeth Warren, Yanis Varoufakis, Bernie Sanders en vele anderen ons op het hart drukken, organiseren. Niet wanhopen, niet agressief worden, niet onze waarden loslaten. Maar organiseren en slim zijn, zodat Europa niet in een nog veel diepere afrond springt. Dus hopelijk tot binnenkort, op een van onze bijeenkomsten.

Wouter de Iongh, voorzitter
Arnold de Boer, secretaris

Uitnodigingen voor bijeenkomsten van de afdeling

• Morgen, woensdag 16 november 2016 om 18.30 in café l’Espérance/Chez Bernard, place Jourdan 47, 1040 Etterbeek, Rode Stamtafel over de Detacheringsrichtlijn, met een introductie van bestuurslid Lara Wolters die dit onderwerp in haar portefeuille heeft in het Europees Parlement. Zie ook haar artikel hieronder.
  • Woensdag 30 november 2016 zoald aangekondigd een bijeenkomst over de opkomst van rechts-populisme in Europa in aanloop naar verkiezingen in Frankrijk, Duitsland en Nederland volgend jaar
    • Met de zusterpartijen PS, FPÖ, SPD en anderen
    • Op het kantoor van de Friedrich Ebert Stiftung (www.fes-europe.eu), Rue du Taciturne 38, 1000 Brussel
    • Speciale gast René Cuperus, columnist van de NRC en interim directeur geweest van de WBS
    • Zie de officiele uitnodiging hieronder.
  • Voor alle evenementen – ook van anderen – is er onze goedgevulde agenda: brussel.pvda.nl/agenda

Bijeenkomst over rechts-populisme met René Cuperus

Dear friends,

after the double shocks of Brexit and a Trump presidency (three if you count the Dutch referendum on Ukraine, four if you count the presidential elections in Austria, five if…), finding a way to overcome the deep resentment and divide that exists in many of our societies, is even more urgent.

As you may know, several Brussels chapters of social-democrat parties from countries where elections will be held next year (FPÖ, SPD, PS, PvdA) are organising a series of meetings to discuss the rise of right-wing populism in Europe. The purpose is to identify ways in which we can address concerns of voters in such a way that they will not be chased into the arms of autocratic or worse leaders.

It is our pleasure to invite you for the next event in this series on Wednesday 30th of November, from 18:30, Friedrich Ebert Stiftung (www.fes-europe.eu), Rue du Taciturne 38, 1000 Brussel.

As guest speaker we have invited Rene Cuperus, Dutch and social democrat but also an outspoken critic of the current functioning of the EU and the role of the social-democrat parties in Europe as well as nationally. He is a researcher and writer who is Directior International Relations at the WBS, the think thank of the PvdA, and a regular columnist in NRC Handelsblad, the Netherlands’ most respectable daily newspaper. Rene will discuss the rise of right-wing populism, share some examples of instances where it was countered and discuss with the participants what we could do. For more information: https://www.socialeurope.eu/author/rene-cuperus.

Please register via an e-mail to [email protected]. The meeting will be in English.

fesrene-cuperus

Waar ben je naar op zoek?