Steun moties PvdA Brussel in Ledenkamer

6 mei 2022

Tot aanstaande zaterdag (7 mei) kan je moties toevoegen aan de Ledenkamer. Let wel op: moties hebben 100 steunbetuigingen nodig om toegelaten te worden. Als afdeling hebben we ook een viertal moties ingediend. Help ons mee genoeg steunbetuigingen te vergaren door op de volgende links te klikken, in te loggen met je Mijn PvdA account en vervolgens te klikken op ‘Steun’.

Steun Moldavië en assertiviteit t.a.v. Transnistrië – Afdeling Brussel/België

Samenwerking PvdA en GroenLinks Eurodelegaties – Motie afdeling Brussel/België

Onafhankelijkheid van Big Tech – Motie afdeling Brussel/België

Af van het Russisch gas – Motie afdeling Brussel/België

Volledige moties

Steun Moldavië en assertiviteit t.a.v. Transnistrië – Afdeling Brussel/België

De Partij van de Arbeid, bijeen tijdens het hybride congres (online en offline) op 11 juni 2022.

Overwegende dat:

  • Het huidige Russische regime een existentiële dreiging vormt voor de bevolking van Oekraïne, maar ook voor Moldavië;
  • Zowel Oekraïense als Moldavische militairen bezorgd zijn om de Russische dreiging vanuit Transnistrië[1];
  • De regering en economie van Transnistrië volgens Freedomhouse sterk afhankelijk zijn van subsidies van Rusland, dat tevens militaire troepen gestationeerd heeft in het gebied[2].
  • Transnistrië geografisch bezien is ingeklemd door Moldavië en Oekraïne;

Constaterende dat:

  • De militaire steun aan Oekraïne die nodig was om de Russen af te schrikken onvoldoende is gebleken;
  • Moldavië een neutrale positie uitdraagt, maar niet kan uitsluiten toch in de oorlog betrokken te raken;
  • Oekraïense interventie en- of Russische escalatie in Transnistrië niet uitgesloten kan worden, gezien ook recente explosies in Tiraspol[3].

Verzoekt de Tweede Kamerfractie en de Eurodelegatie om:

• Zich uit te spreken voor de bescherming van Moldavische soevereiniteit en op te roepen tot terugtrekking Russische troepen in Transnistrië;
• Zich uit te spreken voor proactieve steun aan Moldavië en Oekraïne;
• Een standpunt in te nemen over de omstandigheden waaronder een mogelijke Oekraïense militaire interventie in Transnistrië gesteund kan worden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Samenwerking PvdA en GroenLinks Eurodelegaties – Motie afdeling Brussel/België

De Partij van de Arbeid, bijeen tijdens het hybride congres (online en offline) op 11 juni 2022.

Overwegende dat:

  • PvdA en GroenLinks intensief samen moet werken op alle politieke niveau’s om een krachtig geluid te bieden op links;
  • De Fractie van de Progressieve Alliantie van Socialisten en Democraten (S&D) in het Europees Parlement de kernwaarden van de PvdA goed vertegenwoordigt;
  • De S&D-fractie een veel grotere omvang heeft dan de fractie van de Groenen en de S&D-fractie daarmee, onder meer tijdens stemmingen, invloedrijker is in het Europees Parlement;
  • De gekozenen in het Europees Parlement de kernwaarden van de PvdA behoren uit te dragen in Europees verband en daarbij zich niet te beperken tot nationale belangen;

Constaterende dat:

  • De PvdA en GroenLinks verkiezingsprogramma’s voor de Europese verkiezingen in 2019 zoveel overeenkomsten toonden dat de Stemwijzer extra vragen moest opnemen[1];
  • De Eurodelegaties van PvdA en GroenLinks deel uitmaken van verschillende politieke fracties in het Europees Parlement;
  • Er met het “Sustainable Equality” rapport van de S&D[2], opgesteld in samenwerking met progressieve academici en beleidsmakers, een progressieve agenda staat met ambitieuze voorstellen op het gebied van duurzaamheid, economische gelijkheid en Europese integratie;

Verzoekt de Eurodelegatie:
• Samenwerking te zoeken met de GroenLinks Eurodelegatie;
• Zich in te spannen binnen de S&D-groep voor intensieve samenwerking met de fractie van de Groenen;
• Aangesloten te blijven bij de Progressieve Alliantie van Socialisten & Democraten in het Europees Parlement (S&D).

En gaat over tot de orde van de dag.

Onafhankelijkheid van Big Tech – Motie afdeling Brussel/België

De Partij van de Arbeid, bijeen tijdens het hybride congres (online en offline) op 11 juni 2022.

Overwegende dat:

  • De PvdA, in lijn met het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 en Europese Verkiezingen in 2019, zich actief moet inspannen voor betere bescherming van internetgebruikers en daarmede de samenleving als geheel;
  • Wat offline illegaal is, dat ook online moet zijn;
  • Het ongewenst is dat een aantal techgiganten met diepe zakken het publieke debat kunnen bepalen en verkiezingen kunnen beïnvloeden;

Constaterende dat:

  • Digitale markten in toenemende mate in handen zijn van een paar grote dominante bedrijven, hoofdzakelijk afkomstig uit de Verenigde Staten[1][2];
  • Techbedrijven als Google, Apple, Meta (voorheen Facebook), Microsoft en Amazon veelvuldig boetes en andere sancties hebben ontvangen van gegevensbescherming-, mededingings- en consumentenbeschermingsautoriteiten voor schendingen van Europese en Nederlandse wet- en regelgeving[3];
  • Sinds de “Schrems II” uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, gegevensuitwisseling tussen Europa en de Verenigde Staten onder druk is komen te staan[4];

Verzoekt het Partijbestuur:
• Een onderzoek in te stellen naar de afhankelijkheid van de PvdA van techgiganten;
• Passende maatregelen te nemen om eventuele afhankelijkheid te verminderen;
• Bij de aanschaf en of keuze voor digitale producten en diensten, zoals voor websiteanalyse, videoconferenties, spambescherming en advertenties, de bescherming van privacy en persoonsgegevens en de onafhankelijkheid van techgiganten als belangrijke factor mee te nemen in de overwegingen;
• Te rapporten over de onderzoeksuitkomsten en de eventueel genomen maatregelen naar de leden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Af van het Russisch gas – Motie afdeling Brussel/België

De Partij van de Arbeid, bijeen tijdens het hybride congres (online en offline) op 11 juni 2022.

Overwegende dat:

  • De Russische invasie in Oekraïne een ongekend conflict is en een bedreiging vormt voor Europa en de waarden en veiligheid van het vrije Westen;
  • We uit solidariteit met Oekraïne, om Poetins oorlogsmachine niet langer te financieren, en Europees en Nederlands strategisch belang voor de langere termijn, zo snel mogelijk af moeten van Russisch olie en gas;
  • De jarenlange deelname aan talloze Russische energieprojecten onhoudbaar is en getuigt van politieke onderschatting en pervers economisch opportunisme;
  • De energiecrisis een strategische kans is om de energietransitie te versnellen en überhaupt nog kans te maken om de nog altijd te weinig ambitieuze klimaatdoelen te halen[1];
  • De energiecrisis van dermate sociaal, geopolitiek en economisch belang is dat dit grote investeringen rechtvaardigt vergelijkbaar met de investeringen om de corona-crisis het hoofd te bieden; dat zulke investeringen een enorme kans bieden om nú grote stappen te zetten, werkgelegenheid te creëren, en dit ook economisch tot een succes te maken[2];
  • De energiecrisis zeker niet betekent dat we nu weer met gasboringen in Groningen zouden moeten beginnen, en dat de veiligheid van burgers voorop moet staan;
  • De energiecrisis ons voor complexe vraagstukken stelt, maar dat desondanks met gebundelde krachten in Europa en met andere partners veel alternatieven beschikbaar zijn als er snel en doelgericht wordt gehandeld;
  • Investeringen in hernieuwbare energiebronnen en -infrastructuur en gerichte heffingen op de grootste verbruikers van fossiele brandstoffen moeten voorkomen dat de consument meer gaat betalen voor gas en elektriciteit;
  • Brede maatschappelijke discussie nodig is om over de toekomst van het Nederlandse energie- en klimaatbeleid na te denken, en het kabinet sociaal-maatschappelijke en klimaatorganisaties veel meer moet betrekken in het opstellen van het beleid en investeringsplannen;

Constaterende dat:

  • Het kabinet tot nu toe zeer terughoudend is geweest in Europa in het pleiten voor een boycot op nieuwe olie- en gasleveranties uit Rusland en daarmee de Russische invasie van Oekraïne blijft faciliteren;
  • Nederlandse regeringen – zelfs na de annexatie van de Krim, het neerschieten van MH17 en de oorlog in de Donbas – hebben toegelaten dat de energieafhankelijkheid van Rusland nog is vergroot, o.a.  door deelname aan Nordstream 2, het verhuren van grote delen van gasopslag aan Russische bedrijven en het door 120 Nederlandse gemeenten sluiten van contracten voor levering van gas met Gazprom;
  • Vertegenwoordigers van sociaal-maatschappelijke en klimaatorganisaties niet of nauwelijks betrokken zijn (geweest) in het opstellen van investeringsplannen;
  • De prijs van de energiecrisis vooralsnog met name bij de burgers is komen te liggen en dat grote vervuilers in Nederland zelden betalen;

Verzoekt de Tweede Kamerfractie en de Eurodelegatie om:

Actief te pleiten voor een snelle boycot op nieuwe leveranties van Russisch olie en gas en de controle van Russische bedrijven over cruciale energieleveringen, -infrastructuur en -opslag te beëindigen, en om via het Europees Herstelfonds en verdere nationale investeringen te investeren in alternatieve energievoorziening en hernieuwbare energie, om zo de energiecrisis te gebruiken om het energiebeleid te hervormen op basis van principes van duurzaamheid en eerlijkheid;

En gaat over tot de orde van de dag.

[1] IPCC 6th Assessment Report 2022 – Mitigation of climate changeUNEP Emissions Gap Report 2021

[2] Naast nationale investering kan dit onder meer via het Europees Herstelfonds. Nederland heeft als enige lidstaat in Europa nog altijd geen nationaal herstelplan ingediend bij de Europese Commissie, dat ons recht geeft op € 4,7 miljard (naast eventuele leningen) voor plannen uitvoerbaar tot 2026, en dat speciaal bedoeld is om de ‘groene’ en digitale transities te versnellen. https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility_nl Plannen tot nu toe aangekondigd zijn verre van ambitieus en zouden vooral al eerder genomen maatregelen financieren. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2022/03/28/kamerbrief-bij-1e-concept-nederlands-herstel–en-veerkrachtplan en https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2022/03/28/1e-concept-voor-een-nederlands-herstel–en-veerkrachtplan