Door op 22 september 2014

Verslag PvdA stadswandeling en zomerbarbecue

Op dinsdagavond 8 juli 2014 organiseerde het bestuur van de afdeling een stadswandeling door Brussel met daarop aansluitend een barbecue, welke tevens diende als zomerborrel. Ongeveer twintig personen namen deel aan de wandeling, waaronder PvdA Europarlementariër Kati Piri, en later sloten er nog meer mensen aan bij de barbecue, waaronder de overige twee PvdA Europarlementariërs Paul Tang en Agnes Jongerius. Het was een geslaagde avond waarop het bestuur met plezier terugkijkt.

Het programma startte om 17:30u bij de Beer Factory op het Place du Luxembourg, grenzend aan het Europees Parlement. Nadat alle aanwezigen iets gedronken hadden werd er begonnen aan de wandeling, die zo’n 1,5 uur zou duren. Onderweg werd er een aantal keren een stop gemaakt zodat één van de bestuursleden iets kon vertellen over een bezienswaardigheid, met soms een sociaal-democratisch tintje. Zo vertelde Hans Wolters over de Matongé wijk, ‘het stukje Afrika in Brussel’, en de slavernij in de Kongo-vrijstaat onder Koning Leopold II in de 19de eeuw. Ook vertelde Hans over het Maison Du Peuple (Volkshuis) in Sint Gillis. Dit huis dateert uit 1905 en was de plaats waar arbeiders elkaar ontmoetten en toegang tot cultuur hadden. Lenin en Paul-Henri Spaak hebben er nog toespraken gehouden. Lara Wolters vertelde over Ernest Solvay (1838-1922) bij zijn standbeeld in de Prins Albertstraat in Elsene. Ernest was samen met zijn broer Alfred de trots van de Belgische chemiesector, als producent van soda, wat de basisstof vormde voor de productie van onder andere glas, zeep, textiel en lijm. Solvay was naast succesvol bedrijfsleider ook filantroop. In de 19de eeuw nam hij al sociale maatregelen voor zijn arbeiders, nog ver voordat de Belgische wet bedrijven daartoe verplichtte. Louis Meuleman vertelde over de Avenue Louise: deze werd in 1847 aangelegd als brede rechte laan, met kastanjebomen, om de stad Brussel met het Ter Kamerenbos (en het Zoniënwoud) te verbinden, bedoeld voor de aristocraten die meer groen wilden zien. Het middengedeelte van de weg was bestemd voor ruiters en koetsen. Wouter de Iongh vertelde onder andere over de woning en het atelier van Victor Horta (Amerikaansestraat 25) in de Art Nouveau stijl, waarin nu het Hortamuseum gevestigd is. Tenslotte vertelde Lisanne Groen over de Hallepoort, een voormalige stadspoort van Brussel, gebouwd in 1381 – de enige stadspoort die bewaard is gebleven – welke nu dienst doet als museum.

Na deze educatieve en vermakelijke wandeling stapte de groep op de metro bij de Hallepoort en stapte weer uit bij de stop Maalbeek. Daarvandaan liep de groep naar het huis van bestuurslid Daphne van Doorn, waar een heerlijke barbecue op hen wachtte. Daphne en haar vriend Ingo waren zo gastvrij om de afdelingsleden bij hen thuis te verwelkomen en voorzagen iedereen van lekker eten en drinken.

Toen de meeste gasten rond 20.30u aanwezig waren hielden Hans en Wouter een kort welkomstwoord en lieten daarna de drie PvdA Europarlementariërs Paul, Agnes en Kati aan het woord over hun verwachtingen van de komende jaren als Europees Parlementsleden. Alle drie gaven zij aan veel zin te hebben in hun nieuwe baan, tevreden te zijn met de parlementaire commissies waarin zij plaats mogen nemen, en zij benadrukten dat zij hopen een goede band met de afdeling op te bouwen. Dat hoopt het bestuur van de afdeling ook van harte.

Het bestuur zal regelmatig ontmoetingen organiseren met Paul, Agnes en Kati, waarbij ook afdelingsleden aan kunnen sluiten, zodat de afdeling hen van expertise kan voorzien.

Ook is het bestuur op dit moment bezig om een lijst op te stellen met namen van experten waarmee Paul, Agnes en Kati contact op kunnen nemen indien zij meer informatie over een bepaald onderwerp nodig hebben. Aarzel niet om namen van experten voor deze lijst aan ons door te geven (via [email protected])!

20140708_183146_resized