Zeker Zijn – Op campagne in Breda en Spijkenisse

24 april 2018

Op 21 maart vonden in Nederland in 335 gemeenteraadsverkiezingen plaats, en ook PvdA Brussel was van de partij in de campagne. Op 10 maart toog een delegatie van PvdA Brussel naar Breda en Spijkenisse, om zo ook een steentje bij te dragen. En het was een boeiende dag. In Breda gingen we in koppels met de lokale afdeling de wijk in, om bij de huizen een roos uit te delen en in gesprek te gaan met de bewoners. Dat leverde boeiende gesprekken op. Soms ontmoetten we complete desinteresse (en slaperige hoofden), soms felle afkeer, soms gelatenheid bij het onvermogen van de politiek om ook maar iets zinvols te doen. Een gesprek dat mij bijbleef was met een vrouw die een opeenstapeling van problemen vertelde: over haar huis, haar baan, schulden. Individueel allemaal problemen waar ze nauwelijks zelf iets aan kon doen, en waar ze nauwelijks steun vond van de gemeente, en ze was van de regen in de drup geraakt. Daar ligt natuurlijk een enorme rol voor de politiek!

De afdeling Breda vergastte ons na afloop op een heerlijke kop soep, waarna we verder reden voor deel 2 van de campagne, in Spijkenisse. Daar was al sinds mensenheugenis een rechtse coalitie aan de macht, maar de problemen die er spelen (bereikbaarheid van ziekenhuis en scholen, woningbouw) werden nauwelijks vertaald naar een stem op links. Hier lag dus een groot vacuum.

In Spijkenisse gingen we met lokale kandidaten het dorp in, om gehuld in rode jassen (CGSP Cheminots bedankt!) en met rozen in de hand ons oor te luister te leggen in het winkelcentrum. Ook hier interessante gesprekken, in een plaats waar vooral de PVV populair is en de gelatenheid over het vermogen van de PvdA om iets te kunnen doen, zo was althans mijn inschatting, best groot. Niet gemakkelijk dus, en het feit dat een groeiend aantal mensen op lokaal niveau de PvdA niet langer als een relevante partij ziet baart natuurlijk enorm zorgen en toont de urgentie aan om te vernieuwen. Desondanks is het kunnen uitdelen van rozen en luisteren naar de lokale problemen, persoonlijke frustraties, en andere verhalen erg waardevol. Het was daarom een geslaagde dag, die weer eens het belang toonde van lokale politiek. Dat de afdeling Brussel hier nog maar lang bij betrokken mag blijven!

De PvdA bleef in Breda gelijk op 4 zetels, en in de gemeente Nissewaard groeide ze van 5 naar 6. We feliciteren beide afdelingen van harte, en wensen ze veel succes!