Minister

Buitenlandse Zaken
Bert Koenders

Over Bert Koenders

Van 1983 tot 1992 is Bert Koenders werkzaam als persoonlijk medewerker van een aantal kamerleden en als coördinerend beleidsmedewerker buitenlands beleid bij de Tweede Kamerfractie van de PvdA.

In 1993 en 1994 werkt hij bij de Europese Commissie op het terrein van Europese buitenlandse politiek, en bij de Verenigde Naties in Mozambique, Mexico en Zuid-Afrika (1993/1994) en voor Parliamentarians for Global Action.

Koenders is van 11 november 1997 tot 22 februari 2007 Tweede Kamerlid voor de PvdA als woordvoerder o.a. op de terreinen buitenlandse zaken, handel, maatschappelijk verantwoord ondernemen en internationale financiële instellingen.

Bert Koenders is van 22 februari 2007 tot 23 februari 2010 minister voor Ontwikkelingssamenwerking in het Kabinet-Balkenende IV.

Tussen 2010 en 2011 werkt hij in het kader van de OECD als onderhandelaar voor de Busan Overeenkomst op het terrein van economie en ontwikkeling (Zuid-Korea). Van augustus 2011 tot juli 2013 is hij Ondersecretaris-Generaal van de Verenigde Naties en hoofd van de stabilisatiemissie MINUSMA in Ivoorkust. Van juli 2013 tot oktober 2014 vervult hij een zelfde functie in Mali.

De heer Bert Koenders is op 17 oktober 2014 benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken van het kabinet-Rutte-Asscher.