Door op 1 maart 2017

Dijsselbloem in Brussel

Op dinsdag 24 januari gaf Jeroen Dijsselbloem een lezing in Brussel. Hij was uitgenodigd door KBC en Mediafin om tijdens hun Nieuwjaarsfeest te vertellen over de gevolgen van Brexit voor Europese bedrijven. Het exclusieve evenement vond plaats in het voormalig koninklijk pakhuis Thurn en Taxis. Onder de gasten waren de CEO van Bpost, Graaf Paul Buysse en diverse vertegenwoordigers van de Europese Commissie.

Dijsselbloem begon zijn lezing met de opmerking dat zowel Brexit als de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen tot grote politieke onzekerheid hebben geleid. Wel had hij bemoedigende woorden. ”Het is onwaarschijnlijk dat na de verkiezingen in Nederland, Duitsland en Frankrijk coalities van extreem-rechtse, populistische partijen gevormd zullen worden. Ik verwacht dat gematigde partijen uit het politieke midden zullen gaan regeren in deze landen.”

Verder vond Dijsselbloem dat we de Brexit moeten accepteren, al spijt het hem zeer. ”Het Verenigd Koninkrijk was een oncomfortabel lid van de EU dat grote moeite had met de invloed van de EU op haar cultuur, geschiedenis en samenleving. Het Verenigd Koninkrijk maakte vanaf het begin andere keuzes. In Engeland mochten arbeidsmigranten gelijk het land betreden, terwijl Nederland en Duitsland daar 7 jaar mee wachtten.” Een aantal veranderingen kwam daardoor te snel voor veel Britten.

Volgens Dijsselbloem is de Brexit duur. Een overgangsperiode is nodig om economische schade te beperken. Er zijn zorgen om Londen. De financiële sector is sterk gereguleerd in de EU. Londen moet de Europese regelgeving accepteren om zaken te kunnen blijven doen in continentaal Europa. Ook een eerlijk belastingsysteem is belangrijk voor de economie. Dijsselbloem acht internationale samenwerking noodzakelijk om bedrijven op eerlijke wijze te belasten.

De Brexit kan ook leiden tot een sterkere band tussen de overgebleven lidstaten. Er is nu al meer dialoog. De Eurogroep integreert verder. ”Veel mensen zijn teleurgesteld in de EU, maar ik beschouw de EU nog steeds als een succes. Wel zijn er fouten gemaakt. Met Schengen hebben we de grenzen opengesteld, maar we hebben niet gedacht aan de buitengrens. We kregen een gezamenlijke munt, maar hadden geen crisisplan klaarliggen voor het geval er problemen zouden ontstaan. De vraag of Noord- of Zuid-Europa hier schuld aan heeft is achterhaald.”

Dijsselbloem wil zich richten op een modern sociaal stelsel, gecontroleerde vluchtelingenopvang, een eerlijke arbeidsmarkt, milieubescherming en investeringen in duurzame economische ontwikkelingen. ”Ik doe liever wat moreel juist is dan wat populair is.”

Hierna ging Dijsselbloem dieper in op Trump. De transatlantische betrekkingen zullen veranderen door Trump. De EU is haar sterkste bondgenoot kwijt. ”We staan er nu alleen voor. Trump en andere populisten zijn onze grootste bedreiging. Populisten zijn verlamd, ze worden geregeerd door angst. We moeten veiligheid en perspectief bieden om populisten tegen te gaan, al zal het populisme nooit helemaal verdwijnen.”

Het publiek gaf Dijsselbloem een groot applaus, waarna er nog een korte vragenronde was. De interviewer vroeg Dijsselboem of hij een rode das had omgedaan vanwege de verkiezingscampagne. ”Ja, al denk ik niet dat er in deze zaal vol Belgen potentiële kiezers zitten.” Een verkeerde aanname. Bij de laatste opmerking van de interviewer hield de zaal haar adem in: ”I wish you all the best with the upcoming elections. Some say you need it.” Dijsselbloem werd even net zo rood als zijn das.