Door op 31 oktober 2016

Rode Salon 4/2016

Beste leden en geïnteresseerden,

Een korte introductie van een volle nieuwsbrief. Na een interessante bijeenkomst met Diederik Samsom vorige week (waarvan een verslag hieronder) hebben we hopelijk de smaak te pakken om de verkiezingen van volgend jaar serieus te gaan voorbereiden. Zo hopen we ook andere kandidaten voor het lijsttrekkerschap te kunnen verleiden bij ons op bezoek te komen, zijn we als bestuur contacten aan het leggen met andere afdelingen voor het samen optrekken ter voorbereiding van het congres en willen nu al graag eventuele moties met de afdeling bespreken.

Daarom hieronder een agenda voor de afdelingsvergadering aanstaande donderdag, 3 november, die geheel in het teken staat van de verkiezingen. Ik hoop dat u er bij kunt zijn. Daarom ook de volgende in een reeks bijeenkomsten met de zusterpartijen, over opkomend rechts-populisme en de impact op verkiezingen in Duitsland, Frankrijk en Nederland volgend jaar. Rene Cuperus komt ons eens een flinke oorwassing geven over welke rol de sociaal-democratie in die opkomst heeft gespeeld maar het doel is om voorbeelden te vinden van manieren om weerstand te bieden aan dat nationaal-populisme. We roepen daarom ook de leden van de afdeling op om zich aan te melden om mee te denken en werken om de ideeën uit Brussel mee te laten wegen in de partij.

Daarnaast heeft ons bestuurslid Marijn een uitgebreid artikel geschreven over de stand van de vluchtelingenopvang en herverdeling in de EU die – spoiler alert – niet best is. Voor het bestuur is deze kwestie een prioriteit – zie ook onze motie op het congres in februari – en we hopen dat de PvdA een leidende rol kan spelen in het verbeteren van de situatie van de honderd duizenden vluchtelingen die op dit moment niet goed worden opgevangen.

Wouter de Iongh, voorzitter

Aankomende bijeenkomsten

• Aanstaande donderdag, 3 november om 20:00, organiseren we een afdelingsvergadering ter voorbereiding van de verkiezingen in een prachtige galerie van een van onze afdelingsleden, vlakbij de Zavel: Rue Lebeau 37, 1000 BrusselOp de agenda donderdag:
    • Het verkiezingsprogramma, hier te vinden: https://www.pvda.nl/verkiezingen/verkiezingsprogramma
    • De lijsttrekkersverkiezing
    • Prioriteiten van de afdeling Brussel voor het indienen van moties, het voeren van campagne, voor het congres in januari, etc. Inleiding door het bestuur.
    • De campagne en mogelijke sprekers
  • Inmiddels tweewekelijks maar daarom niet minder gezellig: Rode Stamtafel, de volgende weer op woensdag 9 november om 18.30 in café l’Espérance/Chez Bernard, place Jourdan 47, 1040 Etterbeek.
  • Dinsdag 30 november 2016 bijeenkomst over de opkomst van rechts-populisme in Europa in aanloop naar verkiezingen in Frankrijk, Duitsland en Nederland volgend jaar
    • Met de zusterpartijen PS, FPÖ, SPD en anderen
    • Op het kantoor van de Friedrich Ebert Stiftung, Rue du Taciturne 38, 1000 Brussel
    • Speciale gast René Cuperus, columnist van de NRC en interim directeur geweest van de WBS
  • De jaarvergadering begin december, details volgen
  • Vooruitkijkend naar volgend jaar:
    • Op 11 januari (voorlopige datum) organiseren de afdeling en Kati Piri als lid van de PvdA Eurodelegatie een debat over de relatie tussen Europa en Turkije. Meer info volgt
    • Op 14 & 15 januari 2017 vindt het PvdA Congres plaats: https://www.pvda.nl/congres
    • Eind februari organiseren de Nederlandse partijen in Brussel,
  • Voor alle evenementen – ook van anderen – is er onze goedgevulde agenda: brussel.pvda.nl/agenda

Oproepen & bevriende initiatieven

Er is veel te doen en we willen heel graag peilen onder onze leden of er mensen zijn die actief willen worden. Dan kan op vele manieren. Hieronder een selectie dus mail gerust naar [email protected] om je aan te melden of met andere ideeën.
  • Nieuwsbrief zusterpartijen; onze Tsjechische zusterpartij heeft het initiatief genomen voor een Brusselse nieuwsbrief en ze zoeken redacteuren. Zie hun concept paper via deze link.
  • Campagne voeren; wie wil er meedenken over de rol van de afdeling in de campagne en de campagne voor Nederlanders in België?
  • Partijdemocratie; er is onder de nieuwe statuten ruimte om op innovatieve wijze steun te verzamelen voor moties maar tot noch toe is daar nog weinig van te merken. Hoe kan de afdeling Brussel daar een rol in spelen?
  • Het organiseren van bijeenkomsten, schrijven van stukken voor de nieuwsbrief en de website, activiteiten promoten op Facebook, en andere manieren om mensen aan de afdeling te binden.
  • Een bijeenkomst van Positief Links in Amsterdam met onder meer onze partijleider en afdelingsvoorzitter op het podium: https://www.facebook.com/events/211667982543838
  • De Amerikaanse verkiezingsavond voor Brusselaars in het Marriott: http://www.uselections.be